Coraz częściej słyszymy o pomiarze emisji spalin podczas kontroli drogowej przeprowadzanej przez policję i ITD. Jest to badanie przeprowadzane dymomierzem optycznym. Urządzenie to określa przejrzystość wydmuchiwanych spalin. Badanie jest przeprowadzane w określonych warunkach – silnik musi być rozgrzany (min. 70℃ dla płynu chłodzącego). Również temperatura otoczenia ma wpływ na wyniki pomiaru (temperatura powietrza poniżej 5℃ może je zawyżać). Pomiar przeprowadzany jest przy obrotach biegu jałowego, później przy powolnym wzroście obrotów silnika do maksymalnych, a następnie przy gwałtownym wzroście obrotów. Należy pamiętać, że badania nie można przeprowadzać podczas wypalania filtra DPF. Nieprawidłowy wynik pomiaru nie zawsze świadczy o uszkodzeniu układu paliwowego. Na nieprzejrzystość spalin ma wpływ wiele podzespołów silnika, m.in. stan układu tłokowego, stan turbosprężarki, szczelność zaworów, zła regulacja kąta wtrysku, zanieczyszczony filtr powietrza. Dlatego warto pojechać na przegląd okresowy i wymienić chociażby filtr powietrza lub przeprowadzić diagnostykę komputerową, aby odpowiednio wcześnie zareagować, a nie dopiero po utracie dowodu rejestracyjnego.