Wtryskiwacze jedno- i dwusprężynowe
Uszkodzenia wtryskiwaczy starszego typu (jedno- lub dwusprężynowe) dają trochę inne objawy niż uszkodzenia wtryskiwaczy CR. Najczęstszym objawem niedomagania wtryskiwaczy jest duża emisja czarnych i smolistych spalin (,,kopcenie”) przy zwiększonym obciążeniu silnika. Najczęściej jest to spowodowane przez uszkodzony rozpylacz (końcówkę wtrysku), który zamiast rozpylać paliwo nad denkiem tłoka, wlewa na nie paliwo. W rezultacie paliwo nie miesza się dobrze z powietrzem i spala się wolniej, co powoduje wydobywanie się dużej ilości czarnego dymu. Tak zwanemu ,,laniu wtryskiwacza” często towarzyszy spadek ciśnienia otwarcia tego wtryskiwacza, co powoduje wlewanie większej ilości paliwa na tłok przy mało efektywnym spalaniu. Powoduje to zwiększone zużycie paliwa.
Przy naprawie wtryskiwaczy starszego typu należy pamiętać, że przy wymianie rozpylacza regulujemy również ciśnienie otwarcia tego wtryskiwacza, zgodnie z parametrami jego producenta. Przy wtryskiwaczach jednosprężynowych jest to dość prosta czynność, jednak regulacja ciśnienia wtryskiwaczy dwusprężynowych jest bardziej skomplikowana.
Wtryskiwacze sterujące
Częstym objawem uszkodzenia wtryskiwacza sterującego jest twarda praca silnika i spadek mocy silnika. Jest to spowodowane brakiem sterowania wyprzedzenia wtrysku i ograniczeniem dawki paliwa przez komputer. Sterownik silnika, odczytując położenie wału korbowego i czas wtrysku paliwa (odczytane z wtryskiwacza sterującego) określa optymalne wyprzedzenie kąta wtrysku paliwa. Bez sygnału z wtryskiwacza sterującego (uszkodzenie wtryskiwacza) komputer nie steruje prawidłowo kątem wtrysku, czyli nie daje impulsu na zawór sterujący pompy wtryskowej. Pompa wtryskowa, nie mając sygnału sterującego, maksymalnie wyprzedza kąt wtrysku, co powoduje hałaśliwą pracę silnika. Aby zmniejszyć emisję spalin sterownik silnika, nie mogąc sterować kątem wtrysku, ogranicza dawkę paliwa.